Την προηγούμενη βδομάδα δόθηκε στη δημοσιότητα εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομικών, η οποία προωθεί την «άρση αναστολής της μισθολογικής εξέλιξης της παρ. 2 του άρθρου 26 του ν. 4354/2015». Πρόκειται για το ξεπάγωμα των μισθολογικών κλιμακίων (ΜΚ), που αφορούν τη μισθολογική αποτίμηση των χρόνων υπηρεσίας κάθε δημοσίου υπαλλήλου. Είναι το αντίστοιχο των «τριετιών» για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα.
Ένα μισθολογικό κλιμάκιο ισοδυναμεί περίπου με 22 - 25 ευρώ καθαρά κάθε μήνα, ποσό το οποίο ενσωματώνεται στο βασικό μισθό. Στους εργαζόμενους της κατηγορίας Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (ΥΕ) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) χορηγείται ένα ΜΚ κάθε 3 χρόνια, ενώ στους υπαλλήλους των κατηγοριών Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) και Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) χορηγείται ένα ΜΚ κάθε 2 χρόνια.
Ένα μισθολογικό κλιμάκιο ισοδυναμεί περίπου με 22 - 25 ευρώ καθαρά κάθε μήνα, ποσό το οποίο ενσωματώνεται στο βασικό μισθό. Στους εργαζόμενους της κατηγορίας Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (ΥΕ) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) χορηγείται ένα ΜΚ κάθε 3 χρόνια, ενώ στους υπαλλήλους των κατηγοριών Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) και Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) χορηγείται ένα ΜΚ κάθε 2 χρόνια.
Οι επιπτώσεις της κρίσης στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων
Τα ΜΚ των δημοσίων υπαλλήλων πάγωσαν την 1/7/2011, με το νόμο 4024/2011 (Μητσοτάκη), ενώ η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, με το νόμο 4354/2015, διατήρησε αυτό το απαράδεκτο καθεστώς και για τη διετία 2016 - 2017, παρακρατώντας αυθαίρετα ένα μέρος από το μισθό των δημοσίων υπαλλήλων (περίπου 300 ευρώ το χρόνο).
Οι δημόσιοι υπάλληλοι από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης έχουν χάσει περίπου 6 μισθούς: Δύο μισθούς από την περικοπή 13ου και 14ου μισθού, 1 μισθό από το πάγωμα της μισθολογικής ωρίμανσης από 1/7/2011, 1 μισθό από την περικοπή όλων των επιδομάτων (πλην οικογενειακού, θέσης και ειδικών συνθηκών), πάνω από 1 μισθό από τη μείωση του αφορολόγητου και 1 μισθό από τα νέα χαράτσια (1% υπέρ ΤΠΔΥ, 2% υπέρ Ταμείου Αλληλεγγύης, 1% έκτακτη εισφορά για όσους έχουν εισόδημα έως 20.000 ευρώ ή 2% για πάνω από 20.000 ευρώ).
Τι πραγματικά συμβαίνει με το ξεπάγωμα των μισθολογικών κλιμακίων
Το ξεπάγωμα των ΜΚ απορρέει από τις διατάξεις του άρθρου 26 του μισθολογίου για το Δημόσιο (ν. 4354/2015), όπου ρητά ορίζεται στις 31/12/2017 η τελευταία μέρα αναστολής της μισθολογικής εξέλιξης των δημοσίων υπαλλήλων.
Με τις διατάξεις του ίδιου άρθρου ξεκαθαρίζεται επίσης ότι δεν προσμετράται ο εργασιακός χρόνος της διετίας 2016 - 2017 στη μισθολογική ωρίμανση. Αυτό το χρονικό διάστημα (όπως και το προηγούμενο από 1/7/2011, οπότε και πάγωσαν τα ΜΚ) πάει χαμένο για τους δημοσίους υπαλλήλους. Έτσι, με το ξεπάγωμα από 1/1/2018 κάθε υπάλληλος ουσιαστικά ξαναρχίζει από το μηδέν. Του αναγνωρίζεται μόνο ο όποιος πλεονάζων χρόνος προέκυπτε από την κατάταξή του σε κλιμάκιο από τις 31/12/2015, μέρα εφαρμογής του μισθολογίου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ (ν. 4354/2015). Αν, για παράδειγμα, στις 31/12/2015 ένας υπάλληλος κατηγορίας ΔΕ είχε καταταγεί στο ΜΚ 4 και «περίσσευαν» 3 μήνες (πλεονάζων χρόνος), αυτό σημαίνει ότι θα συμπληρώσει την απαιτούμενη τριετία και θα πάρει το επόμενο ΜΚ (5) την 1/10/2020. Σίγουρα δεν θα το πάρει την 1/1/2018, όπως αφήνεται να εννοηθεί...
Η αλήθεια είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων δεν θα δει καμία αύξηση στους μισθούς από 1/1/2018, ενώ αρκετοί έχουν ήδη υποστεί και μειώσεις.
Μόνο δύο μικρές κατηγορίες υπαλλήλων θα δουν μια ορισμένη αύξηση αποδοχών από την ενεργοποίηση της μισθολογικής εξέλιξης:
α) Όσοι δημόσιοι υπάλληλοι απέκτησαν τίτλο σπουδών (βασικά μεταπτυχιακό ή διδακτορικό) μέσα στη διετία 2016 - 2017, υπό την ταυτόχρονη προϋπόθεση ότι δεν λαμβάνουν «προσωπική διαφορά», και β) όσοι (νεοδιόριστοι κυρίως) έκαναν αίτηση αναγνώρισης προϋπηρεσίας στο Δημόσιο μέσα στη διετία 2016 - 2017, όταν τα κλιμάκια ήταν παγωμένα.
Για παράδειγμα, υπάλληλος στον οποίο αναγνωρίζεται μεταπτυχιακός τίτλος (και δεν λαμβάνει «προσωπική διαφορά») ανεβαίνει, από την 1/1/2018, 2 ΜΚ και παίρνει καθαρά «στο χέρι» περίπου 50 ευρώ. Πρόκειται βέβαια για αναγνώριση ενός αυτονόητου δικαιώματος, το οποίο είχαν αυθαίρετα στερήσει από τον υπάλληλο, και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρείται «παροχή».
Οι προαναφερθείσες κατηγορίες, ωστόσο, αποτελούν ένα πολύ μικρό, αμελητέο κομμάτι στο σύνολο των δημοσίων υπαλλήλων. Αφενός διότι οι προσλήψεις γίνονται με το σταγονόμετρο, οπότε οι νέοι υπάλληλοι είναι ελάχιστοι (περίπτωση β'), αφετέρου διότι οι ονομαστικές μειώσεις στους μισθούς από το 2011 ήταν τόσο μεγάλες, που η πλειονότητα των δημοσίων υπαλλήλων διατηρεί κάποιο ποσό ως «προσωπική διαφορά» (περίπτωση α').
Μειώσεις για τους υπαλλήλους που λαμβάνουν «προσωπική διαφορά»
Η «προσωπική διαφορά» είναι μηχανισμός με τον οποίο μπήκε πλαφόν 25% στις μειώσεις των μισθών στο Δημόσιο: Αν π.χ. ο μισθός ενός δημοσίου υπαλλήλου μειώθηκε κατά 32%, αυτή η υπερβάλλουσα μείωση ύψους 7% πάνω από το 25% επιστρέφεται στον υπάλληλο ως «προσωπική διαφορά».
Στην περίπτωση υπαλλήλων που λαμβάνουν «προσωπική διαφορά», το ξεπάγωμα των ΜΚ οδηγεί σε μειώσεις, καθώς η χορήγηση του ΜΚ γίνεται σε βάρος της «προσωπικής διαφοράς» (δηλαδή ανεβαίνει ο βασικός μισθός και μειώνεται ισόποσα η «προσωπική διαφορά»), ενώ ταυτόχρονα αυξάνονται και οι κρατήσεις. Δηλαδή οι μεικτές αποδοχές μένουν ίδιες αλλά οι καθαρές μειώνονται!
Πηγή: http://dictyo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δεν εκφράζουν τις απόψεις του διαχειριστή του ιστότοπου, Κακόβουλα, υβριστικά και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.